torsdag den 25. april 2013

Dirty Dancing

Dirty Dancing (1987)

Instruktør: Emile Ardolino.

Genre: Romantisk drama.

Spilletid: 100 minutter.

Budget: 6 millioner dollars.

Indtjening: 213,9 millioner dollars. (Worldwide)

Medvirkende: Patrick Swayze, Jennifer Grey, Jerry Orbach, Cynthia Rhodes, Jack Weston.

Året er 1963. Frances “Baby” Houseman er den pæne pige, som sammen med sin familie holder sommerferie på en af de amerikanske kysters øer. Her møder hun den charmerende og talentfulde danseinstruktør Johnny Castle, som har sin helt egen frigjorte dansestil. Uhørt på det tidspunkt. Baby bliver hurtigt fascineret af Johnny og begynder i al hemmelighed at få private timer. Nu skal hun bare undgå at forældrene opdager det.

Vurdering: Dirty Dancing er en klassiker fra 80’erne. Historien er forholdsvis simpel, men oser af fortællerglæde og har både erotik og romantik i luften. Filmens styrke er klart musikken og selve dansetrinene. Soundtracket må nok være et af de bedste nogensinde. Sangen (I’ve Had) The Time of My Life, var et af de største hits som udkom i 80’erne. En sang som filmen både vandt Oscar og Golden Globe for. Filmen blev også et gennembrud for Patrick Swayze, der på overbevisende maner kunne svinge med kroppen. Selve skuespillet er på det acceptable, hvilket også gælder hos alle de øvrige medvirkende.

Man kan ikke lade være med at synge med på de mange velkendte sange, eller sidde 100 % stille på sofaen, når musikken og dansen for alvor ruller på skærmen. En god film, som sagtens kan tåle et gensyn.

J
J
J
J
 
 

Dirty Dancing IMDb



Lyt til den fantastiske sang, som helt sikkert også var med til at gøre filmen populær.

 

1 kommentar:

  1. Dirty Dancing er en af de film, jeg aldrig bliver træt af! "Nobody puts Baby in a corner!" :-)

    Jeg tror, jeg har set den 100 gange... mindst. Og jeg holder lige meget af den hver gang. Historien er egentlig ret tynd, hvis man tænker nærmere over det, og selv om skuespillet er respektabelt over hele linjen, så er det alligevel ikke helt topklasse, men det betyder ligesom ikke så meget, takket være musikken og dansen. Dirty Dancing var nok den film, som virkelig for alvor vakte min glæde og begejstring for dansefilm.

    Skal jeg være kritisk, bakker jeg op om dine fire smileys, Torben... men skal jeg følge hjertet, så får den altså fem hos mig.

    SvarSlet